Вертоліт Ка-27 призначений для виявлення, відстеження і знищення підводних човнів ворога. Дислокується на різноманітного класу кораблях, які мають палуби для прийому вертольотів та їх стаціонарного розміщення (фрегати, десантні кораблі та інші класи). Класифікація НАТО “Хелікс-А” (“равлик” \ “спіраль”).
Дослідний зразок вертольоту індексу №252 піднявся в повітря 8 серпня 1973 року, 24 грудня виконано перший політ. Серійне виробництво було розпочато у 1977 році на вертолітному заводі в м. Кумертау (Республіка Башкортостан). На озброєння ВМС Радянського Союзу вертоліт був прийнятий 14 квітня 1981 року.
По-бойовому ефективний гелікоптер КА-27 проти підводних човнів, якщо вони знаходяться на глибині до 500 м і швидкість не більше 75 кілометрів в годину. Може діяти в районі пошуку на відстані від корабля базування до 200 км при хвилюванні моря до 5 балів вдень і вночі в простих і складних метеоумовах. Вертоліт може забезпечувати виконання тактичних завдань як поодиноко, так і в складі групи і у взаємодії з кораблями у всіх географічних широтах.
Дальність виявлення надводних цілей при польоті на висоті 100-500 метрів складає, в залежності від різноманітних обставин від 5 до 25 кілометрів.
Основним протичовновим обладнанням вертольоту є бортовий комплекс «Восьминіг», яка функціонує у чотирьох підсистемах протичовнової боротьби: гідроакустичної, радіолокаційної, індикаційної навігаційно-тактичної обстановки та інформаційно-обчислювальної.
Ця система забезпечує вирішення навігаційних завдань, виявлення підводних човнів в надводному положенні, і радіомаяки-відповідачі. Є спеціальна гідроакустична станція ВГС-3, яка розміщена в задній частині фюзеляжу. Вона забезпечує виявлення і визначення координат підводного човна. Прицільно-обчислювальний пристрій бортової системи «Восьминіг» автоматично видить КА-27 в точку скидання засобів ураження.
Крім того, з вертольота скидаються (виставляються в море) 36 гідроакустичних буїв, сигнальні морські авіабомби (ОМАБ-Н і ОМАБ-Д) і радіотехнічні маяки-доповідачі які працюють за допомогою пристрою «Пахра».
Приймально-індикаторний пристрій А-100 “Пахра” забезпечує панорамний автоматичний огляд виставлених буїв, контроль їх працездатності і прослуховування шумів моря.
У складі системи «Восьминіг» її інформаційно-обчислювальна підсистема на базі бортової цифрової обчислювальної машини та система індикації навігаційної і тактичної обстановки має кілька різних режимів, які забезпечують вирішення бойових завдань, щодо протидії підводним човнам ворога: “Навігація”, “Пошук”, “Стеження”, “Атака”, і допоміжний режим – “Контроль”.
Бортова автоматизована система «Привід-СВ-борт», спільно з навігаційним комплексом і корабельною апаратурою призначена для вирішення широкого кола навігаційних завдань, пов’язаних з польотами над безорієнтирною місцевістю (морем), взаємодією вертольотів в складі групи, а також чіткими маршрутами на аеродром чи корабель базування.
Основним озброєнням для знищення підводних ворожих човнів на Ка-27 можуть підвішуватися протичовнові торпеди, ракети і вільнопадаючі протичовнові авіабомби калібру 50 і 250 кг. На касетному тримачі, встановленому на правому борту фюзеляжу, підвішуються орієнтирні морські бомби як денні так і нічні.
Екіпаж складається з трьох осіб: льотчика, штурмана (навігатора) і штурмана-оператора (оператора пошуково-прицільного комплексу).
Існує кілька бойових, цивільних та рятувальних модифікацій даного гелікоптера. Кожна із яких має свої властивості і відповідно можливості (дальність польоту, вага прийнятого вантажу і т.д.)
На Ка-27 є система аварійної посадки на воду, коли спрацьовує система надування баласту повітрям. Це дозволяє вертольоту не потонути при посадці на водну поверхню. Але в той же час, стабільною плавучістю ця система похвастатись не може і при великих коливаннях води, вертоліт може і не встояти на своїх «понтонах»
Свого часу вертоліт поставлявся на експорт в Індію, Китай, Сирію, Ємен, Вьєтнам, колишню Югославію та інші країни – в експортній модифікації Ка-28.
У ВМС України станом на 2016 рік, знаходилось близько 7-8 таких машин. Одна із яких базується на флагмані українського флоту, фрегаті «Гетьман Сагайдачний».
Основні ТТХ:
Екіпаж – 3 особи.
Маса пустого – 6 100 кг.
Максимальна взлітна масса – 12 000 кг.
Максимальна швидкість польоту – 270 км\год.
Крейсерська швидкість – 230 км\год.
Максимальна висота польоту – 5000 м.
Автор: Бормовий Руслан. Керівник ВПЦ “3-й полк”